Dat sommige mensen extreem ver gaan in het “clean” concept kan je aan de Volkswagen Scirocco MKII van Dennis wel zien. Hij vertelde ons dat de bouw zo’n 7 jaar heeft geduurd en hij heeft enorm veel zelf gedaan. We gaan hier dan ook eens dieper op in dit item.

We kwamen Dennis voor het eerst in “het echt” tegen tijdens de parkeergarage meet. Na wat heen en weer berichten op Facebook, waren we blij de wagen eindelijk eens in het echt te kunnen zien. Als Dennis kan vertellen over zijn auto is het een ratelband van auto passie. Als we vragen waar hij het meest trots op is, blijft het toch lang stil. Dat begrijpen we ook wel. Want niet alleen de motorruimte is mooi. De hele wagen is van ruitenwisser tot velg om door een ringetje te halen. Ojah, zelfs de ringetjes zijn om door een ringetje te halen.

Voor de kenners zal het wel opvallen natuurlijk maar aan het exterieur is in eerste oogopslag niet veel custom werk te vinden. Wat positief is. “Never change a winning team”. Toch als we goed gaan kijken vinden we een aangepaste grille van een VW Passat. De ruitenwisserarm van ouder type Lancia en een Renault 5 motor zorgen dat het voorraam droog blijft van de regen….die de auto stiekem eigenlijk nooit ziet. De logo’s werden verwijderd van de achterklep en een subtiel carbon detail werd de tankdop voor geraadpleegd.

Voor het exterieur moest een set wielen komen die het plaatje af zouden maken. Uit het VAG concern werd daarvoor bij Porsche een set verrukkelijke 911 Turbo wielen gevonden. Natuurlijk aangepast door de Customer Tuner in Duitsland naar de heerlijke maten: 8 X 16 voor en 8.5 X16 achter. Ze verstoppen rondom wel een beetje de G60 remmen maar dat vergeven we.

Het interieur is wel van tapijt tot hemel volledig aangepakt. De achterbank van een Golf MK6 GTi werd zo’n 12 cm ingekort en op de originele brackets gemonteerd. Recaro mocht de voorstoelen leveren in de vorm van de prachtige Sportster CS. De carbon achterkant met GTi Tartan patroon bekleed, kregen de moderne stoelen de passende vintage look. Dat patroon is doorgetrokken in de deurpanelen waarvan weer elk hendeltje en knopje van carbon is.

Roeren in de versnellingsbak doet Dennis met een TR Motoring schakeltoren, wat samen met al die carbon details, techniek, modern en sjiek heerlijk combineren.


Het wordt onderhand wel eens tijd dat we dat vooronder opentrekken en die magistrale motorruimte beschrijven. We weten eigenlijk gewoon niet waar we moeten beginnen. We pakken eerst maar even de motor op. De AGU 1.8 20V 
Turbo kwam natuurlijk nog met alle stiekem onnodige tierelantijntjes uit een Audi A3. Deze is helemaal netjes en mooi gemaakt. De 2.5 inch titanium downpipe is opgebouwd met taartpunt stukken en loopt met dezelfde maat door naar achter waar hij in een Fox einddemper eindigt. De 3 inch cold air intake moest eerst even langs de CNCer om de MAF te kunnen fitten. De Vibrant luchtfilter zorgt dat er frisse lucht in de motor gaat. Mocht er na het turbo traject lucht over zijn wordt dat weer gerecirculeerd door de Forge Split R dumpvalve. Het carbon details concept werd ook hier toegepast. Van de peilstok en zijn houder tot de distributiekap werd van het lichtgewicht geweven goud gebruikgemaakt. Om het de motorruimte zo clean mogelijk te houden werd er veel custom werk in leidingen en draden gestoken. “We all love a good wire tuck” en dat is bij de Scirocco dan ook meer dan goed uitgevoerd. Wat er toch zichtbaar is moet dan wel netjes ogen, zoals de zwarte gevlochten brandstofleidingen. De ombouw van draad naar hydraulische koppeling kunnen we niet onbeschouwd laten natuurlijk. De huisvesting van de motor is volledig gecleaned. Alle gaatjes zijn gedicht en dingen die ook verstopt hun functie behouden zijn verwijderd uit de ruimte. Echt een kunstwerk als je het ons vraagt.

We hopen Dennis vaker tegen te komen met zijn Volkswagen want het blijft een genot voor het oog, de auto dan he.. 😉

Foto’s: Tommy 

Tekst: Luuk Mets

Datum 03-01-2024