BMW e30 900pk

Je hebt weleens builds waarvan de eigenaar zegt: “Ik heb er 7 jaar of 8 jaar over gedaan”. Joost doet er nu al zo’n 12 jaar over. De auto is zo goed als af en hieronder vertellen wij zo veel en goed mogelijk alles wat je moet weten over deze magistrale BMW E30.

Joost kocht in 2010 de E30 uit 1985 en is de auto meteen gaan strippen tot op het laatste schroefje. Vanaf een kale en schone basis werkt toch het beste. Over het beste gesproken, de BMW werd weer opgebouwd met alleen het beste van het beste. Alleen nieuwe, gereviseerde of gerestaureerde onderdelen zijn goed genoeg gebleken.

Voor de looks werd M-Tech een belangrijke speler. De M-Tech 1 kit werd gemonteerd maar de voorbumper moest wel eerst de nodige modificaties ondergaan om de 3” intercooler te huisvesten en daaronder werd weer een carbon splitter gemonteerd. Het ontchromen van de wagen hoefde niet want het betreft een Shadowline en dus zijn alle strips mooi zwart van zichzelf. Er werden wel diverse carbon delen gemonteerd. Het rechter grootlicht werkt niet, “wat een armoe” zou je zeggen maar niks is minder waar. Het rechter grootlicht heeft plaats gemaakt voor een custom air intake. Wat wij ook erg dik vinden zijn de klapbare achterruitjes. Toen alles eenmaal in elkaar zat is de wagen afgemaakt met een kleur waar je je vingers bijna bij aflikt, want de naam van de kleur zou zo een yoghurtmerk kunnen zijn: “Alpinweiss 2”. 

Van binnen is de BMW zo veel mogelijk gestript maar wel extreem netjes afgewerkt. Een set Recaro Pole Position stoelen met Schroth gordels uit een Porsche 991 Cup Car zorgen ervoor dat Joost en bijrijder strak in het harnas zitten. De FIA-gekeurde rolkooi zorgt voor de nodige veiligheid maar natuurlijk ook voor extra stevigheid. Het geflockte dashboard zorgt ervoor dat de weerkaatsing een stuk minder is en de carbon deurpanelen steken lekker af tegen de custom kevlar vloerplaten. De belangrijke info en waarden leest Joost van een AIM Display af. Dit geheel maakt het interieur lekker racy.

We gaan de techniek maar eens aansnijden van deze auto. We beginnen bij het onderstel dat door AST is geleverd. Natuurlijk niet even van het plankje af getrokken maar volledig custom naar alle wensen die Joost had. Na wat custom adapter werk zijn rondom AP Racing remmen gemonteerd. Dat moet ook wel want de 3,5 liter M30B35 motor is een dikke 900 PK waard. Dat kan natuurlijk niet heel lang goed gaan als je de motor origineel laat. De motor is daarom ook volledig open gegooid. Daarna is de motor opgebouwd met onder andere CP gesmede zuigers en PPF H-profiel drijfstangen. De Z55 nokkenas van Enem regelt de kleppen en de ARP kopbouten zorgen samen met de Athena koppakking dat de kop er niet af komt. Want de Garrett GTX42 perst er natuurlijk genoeg druk in om een raket mee af te vuren. Ergens doet hij dat ook wel want 900 PK op dit gewicht zal natuurlijk niet echt stil staan.

We kunnen nog uren praten over alle modificaties van dit witte monster. We stoppen de speclist er wel bij want die spreekt voor zich.  Natuurlijk is Joost zijn E30 ook te zien op RetroSpective 21 juli.

 

Speclist:

  • M30B35 3.5L 6 cilinder uit een E34 5-serie
  • CP 8.5:1 zuigers
  • Zuigerbodem koeling
  • PPF H profiel drijfstangen
  • Enem Z55 nokkenas
  • Athena cutring koppakking
  • ARP head en main studs
  • Garrett GT-X42 ball bearing turbo
  • 2X Precision 40MM wastegate
  • 3” intercooler 
  • Custom alu inlaat
  • Custom RVS T6 uitlaatspruitstuk
  • 3,5” RVS uitlaat
  • 1300CC Bosch injectors
  • 2X 350LPH Deatschwerks brandstofpomp
  • Nuke high flow rail
  • Nuke brandstofdruk regelaar
  • Nuke vacuum box
  • PPF blow off
  • Vems stand alone
  • Goodridge slangen en koppelingen
  • Mishimoto Z3M radiateur
  • AST 5100 full coilovers rondom
  • AST Camber Plates
  • Camber en sporing verstelling achteras
  • Polyurethaan bussen rondom
  • Eibach verstelbare stabi’s 
  • 335MM AP Racing remmen voor én achter
  • Z3M stuurhuis
  • Custom cardanas goed voor 1300+ NM
  • GKN aandrijfassen
  • 188MM 3.64 45% sper diff met Z3M koeldeksel
  • Getrag bak met Samsonas shifter
  • Sachs 765 motorsport drukgroep met sinterplaat

Tekst: Luuk Mets
Fotografie: Tommy
Datum: 27-01-2024