5 Cilinder Monster
Stel, je hebt een mooie nette Skoda Superb 2.0 met alle opties. Maar ergens heb je het verlangen naar die verschrikkelijk krachtige en super klinkende Audi RS 5 cilinder uit o.a. de Audi RS3. Dan ga je wikken en wegen. Ga ik de ruimte die ik heb opgeven en dan gewoon voor een RS3, of kijk ik dan toch voor een RS4 of RS6 want ja die hebben wel die ruimte. Maar ja, die hebben weer niet die iconische 5 cilinder RS motor. Misschien is er een manier om de motor uit zo’n RS3 te halen en gewoon in die Skoda te stoppen.
Na wat research werd dat laatste als beste optie gekozen. MP Carworks werd ingeschakeld als “master engine swapper”, de planken van “Vagnetics” werden leeg besteld, de DNWA 5 cilinder werd gekozen en het grote avontuur kon beginnen. Als de motor los is kan je overal makkelijk bij, laten ze die dan ook meteen even onder handen hebben genomen en voorzien van de nodige upgrades. De Calico gecoate lagers van ACL werden tussen de krukas en de Creed drijfstangen gestopt om zo de zwakke punten daar ook te cancellen. Nog een set ARP kopbouten als houvast tegen het bekende “headlift” en de motor kon weer volledig dicht.
De luchtdruk in de motor wordt nu door een Xona Rotor “XR-8264S-X3C” turbo en de “Tial Sport” 45MM wastegate zorgt weer voor een wat minder opgeblazen gevoel. Na het monteren van een geüpgraded vliegwiel kon de motor weer in zijn nieuwe onderkomen gehuisvest worden. Stiekem is het een relatief “gemakkelijke” swap te noemen omdat de RS3 en de Superb beide het MQB platform hebben. De MoTec MCR2 stuurt het hele vermogen circus aan. De injectoren van Sharp-Motorsport spugen op hun max 980CC op de zuigers en als ze dan hun favoriete drankje “RON102” getapt krijgen uit de Bugatti Veyron brandstofpomp kan de motor maar liefst 720PK 810NM produceren. De C02 wordt uitgestoot door een custom 3.5“ uitlaatsysteem van BS Precision Welding. Er moet ook een beetje frisse lucht de motor in en ook BS Precision werd daarvoor ingeschakeld en er werd een custom 4” intake gefabriceerd maar ook Treadstone mocht hun TR1045 intercooler leveren. De mapping is gedaan door TuningService Huizen met software van GT- Innovations.
Het geheel moet natuurlijk wel op het zwarte gesteente blijven plakken. De Hankook EVO3 rubbers die om de 19” Ultralite Motec MCR2’s heen zitten verhullen rondom maar weinig de Porsche Panamera Z19 remmen. De KW DDC schroefset zorgt voor comfort wanneer het kan en hardheid wanneer het moet met wat drukken op de knop in de auto. Wij zijn erg onder de indruk van deze build en zijn zeer benieuwd hoe hij zich dit weekend gaat houden. Maar stiekem verheugen we ons op de momenten dat de 5 cilinder schreeuwend voorbij komt. We wensen Jeroen veel plezier dit weekend!
Foto’s: Ronald Veth
Tekst: Charissa Veth
Datum: 10 Augustus 2023